16
Jun
08

experiment

Ik ben aan het experimenteren gegaan met ps. Het moeilijkst hierbij is op tijd stoppen. Daarom vraag ik me af of ik in de bewerkte foto niet “te ver” gegaan ben.

origineel

bewerkt

 

11 Responses to “experiment”


  1. juni 16, 2008 om 2:31 pm

    Om eerlijk te zijn vond ik het origineel beter. En volgens mij was het bij deze foto helemaal niet nodig om te gaan photoshoppen.

  2. 2 jurgenbrusselaers
    juni 16, 2008 om 3:44 pm

    Ik vind de bewerkte foto te rood. De eerste foto is voor mij dan ook beter.

  3. 3 boeboes
    juni 16, 2008 om 4:50 pm

    ik sluit me hierbij aan, wb was goed en dat croppen vond ik ook niet nodig.

  4. juni 16, 2008 om 5:00 pm

    Wat was er mis aan het origineel, Martine?

    @ Koen: Ik weet niet. Iets.

  5. 5 Jef Janssens
    juni 16, 2008 om 5:17 pm

    Eigenlijk zit je originele crop ook niet helemaal lekker; horizons plaats je best op 1/3 of 2/3.

    Als je bij deze nog gaat croppen zou ik vanuit linksonder vertrekken naar rechtsboven. Voorts een lichte S-curve op het geheel, de lucht selecteren via magic wand, aanpassingslaag via color-balance met blauw+31, rood-14. Lagen samenvoegen, copiëren, auto niveau’s/levels, opacity 75%.

    Meer niet. Ken ook het gevoel van “wanneer te stoppen?” Is nie makkelijk 😉

    Blijven experimenteren hoor!

  6. juni 16, 2008 om 7:33 pm

    De bewerkte versie geeft er natuurlijk een portie sfeer aan, alsof de foto bij zonsondergang gemaakt is. En gezien er geen zonsondergang was, zou je kunnen zeggen dat die bewerking eigenlijk eerder iets “toevoegt” dan dat het de bestaande foto verandert. Dus zou je eventueel kunnen zeggen dat de tweede te ver bewerkt is.

    Door bewerking wil ik eigenlijk enkel proberen de oorspronkelijke sfeer zo goed mogelijk weer te geven of ietsje te overdrijven. Dus in het geval van jouw foto zou ik behalve die crop niet veel veranderen.

  7. juni 16, 2008 om 9:44 pm

    Geef mij ook maar het origineel.

  8. juni 23, 2008 om 11:52 pm

    Jammer dat je niet onmiddellijk je camera instelt, diafragma wat kleiner, tragere sluiterstijd, iso waarde verhogen of verlagen, witbalans automatisch, uv filter, polarisatiefilter ( mag bovenop de uv filter geplaatst worden, en kost geen fortuin!) je zal verrast zijn welk mooi resultaat je zou gehad hebben van het strandbeeld. Probeer maar en experimenteer, zet je digi-camera op M en stel in.. Maar dat vraagt tijd, geduld, intuïtie … Op den duur doe je niet anders meer.. Het enige werk achteraf is misschien wat verzadiging en contrast corrigeren ( als het nog nodig zal zijn??) , en ps… echt vreselijk moeilijk en veel werk achteraf, meestal verknallen zelfs beroepsfotografen hun foto’s! Ik corrigeer graag met heel eenvoudige programmaatjes zoals: picasa, irfan-vieuw en af en toe photoshop… Light-room van adobe schijnt ook heel kwalitatief te werken en is intuïtiever dan ps, ze werken niet met lagen, en ook knappe resultaten, echt een doka van vroeger, maar dan op pc. En..Lightroom is stukken goedkoper dan ps. Ik heb het nog niet aangeschaft, ik wacht tot in het najaar , dan komt versie 2 uit.
    Groetjes, tine Lemaitre

  9. juni 23, 2008 om 11:57 pm

    Goeie tip : Maak gebruik van het licht in de vooravond of net na zonsopgang, heel vroeg in de morgen… ook onweerachtig weer, zon na regenval geeft schitterende foto’s! Bestaand licht geeft je geschenken van beelden!
    groetjes, tine lemaitre

  10. juni 26, 2008 om 1:16 pm

    hm… selecteren met de lasso geeft vaak vreemde randjes… experimenteer in aanpassingen met variaties, dat kan in grote, maar ook kleine stappen. dan heb je veel meer controle over het geheel.
    en eerlijk gezegd vind ik niks mis met het origineel. zolang je zorgt dat je witste wit niet 0% is en je zwartste zwart geen 100% ziet het er meestal goed uit 🙂

  11. juli 6, 2008 om 1:31 am

    De originele foto lijkt me een stuk eerlijker. Door deze bewerking gaan belangrijke andere kleuren ten onder. De rode kleurentoon is te dominant, naar mijn mening…


Geef een reactie

de tuin van de rector

vaartkom_weerspiegeld_website
juni 2008
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Flickr Photos


